Statická letadla

M-17 Universal - motorizovaný větroň s rozpětím 17 metrů

M-17 Universal - motorizovaný větroň s rozpětím 17 metrů

Už v šedesátých letech dvacátého století se do Československa dostaly informace o pokusech motorizace kluzáku L-13 Blaník v zahraničí. To inspirovalo také naše tvůrce. První pokus udělali v Letňanském aeroklubu pod vedením konstruktéra VZLÚ ing. Frynty. Motor Walter A byl zabudován za kabinou nad křídlo.
Podrobnosti
Orlík VT-116: větroň ze zlaté éry československého plachtění

Orlík VT-116: větroň ze zlaté éry československého plachtění

V srpnu 1956 vzlétl poprvé výkonný laminární větroň Standard 15, který se později dostal po různých úpravách do sériové výroby jako VT-16 Orlík. Větroň byl zkonstruován ing. Jiřím Matějčkem pro plachtařské středisko v Brně - Medlánkách, kde vyrobili dva prototypy a sériovou výrobu předali do Orličanu v Chocni.
Podrobnosti
W-02 Vari Eze

W-02 Vari Eze

Koncem osmdesátých let minulého století se úspěšný konstruktér letounu W-01 Brouček Vladislav Verner setkal s věhlasným americkým konstruktérem neortodoxních letadel Elbertem (Burtem) Rutanem, který měl velké zkušenosti s návrhem a stavbou letadel „kachní“ koncepce – tedy s výškovým kormidlem nikoliv na ocase, ale na přídi letounu. Toto inspirativní setkání přivedlo našeho konstruktéra na myšlenku postavit letadlo této koncepce, která je v našich končinách spíše ojedinělá.
Podrobnosti