Historie tohoto úspěšného cvičného a sportovního letadla začíná již v roce 1919, kdy Dr. Ing. Hanns Klemm, později označovaný za „otce německých sportovních letadel“, vytvořil první letoun L 15, určený pro motocyklový motor Indian, ale nakonec poháněný motorem Harley-Davidson.
Po něm následovaly další typy a v roce 1926 založil vlastní firmu, ze které ve stejném roce vzešlo slavné sportovní letadlo Klemm L 25.
Letoun byl určený nejen pro školní a sportovní užití, ale i k nácviku akrobacie. Právě všestrannost použití, daná i možností instalace motoru o výkonu až 75 kW (100 k) umožnila nebývale rozsáhlou a u sportovního letadla dosud nevídanou sériovou výrobu. Od roku 1928 do roku 1939 bylo vyrobeno celkem 600 kusů různých modifikací, které se lišily především použitými motory.
Na letounech Klemm L 25 bylo vytvořeno několik pozoruhodných sportovních výkonů – např. v roce 1929 německý dálkový rekord 1 705 km. V roce 1930 pak na něm známý plachtař Ing. Wolf Hirth uskutečnil 24 000 km dlouhý let z Berlína přes Island a Kanadu do Spojených států. Letadla Klemm L 25 se ve třicátých létech zúčastňovala všech leteckých závodů v Německu. Byla vyvážena do řady evropských zemí a některá z nich létala s původními motory ještě v sedmdesátých letech v SRN, Lucembursku a Švýcarsku.
Vystavený exponát:
Klemm 25 „H“ - replika německého letadla Klemm L 25H z roku 1926. Je poháněn leteckým motorem Continental A65 o výkonu 48 kW (65 k). Cestovní rychlost při 2000 ot/min je 120 km/h, maximální je 145 km/h.
Stavba tohoto letounu trvala 5 let. Drak letounu postavil pro Nadační fond Letadlo Metoděje Vlacha Jiří Šamša, instalační a dokončovací práce udělali piloti Nadačního fondu. Mimořádné poděkování patří konstruktéru Ing. Emilu Přádnému, který celý letoun vypočítal a nakreslil.
Má vynikající letové vlastnosti a je velice příjemný na pilotáž, čímž přesně splňuje základní podmínky pro typický školní letoun třicátých let.